fbpx
Odżywianie przy refluksie – poznaj najważniejsze wskazówki

Odżywianie przy refluksie – poznaj najważniejsze wskazówki

Odżywianie przy refluksie jest ogromnie istotne. Odpowiednio prowadzona dieta może pomóc nie tylko w łagodzeniu objawów, ale właściwym ich ustaniu. Połączenie farmakoterapii i diety może pomóc w całkowitym pozbyciu się problemu. Niestety nieodpowiednia dieta może natomiast prowadzić do zaostrzenia choroby i jej objawów.

Choroba refluksowa – co to jest?

Refluks to choroba, która polega na cofaniu się treści pokarmowej z żołądka do przełyku. Temu zarzucaniu treści żołądkowej do przełyku towarzyszą niestety z reguły bardzo nieprzyjemne dolegliwości. Refluks objawia się przede wszystkim:

  • pieczeniem w przełyku, za mostkiem,
  • zgagą,
  • kwaśnym odbijaniem.

Epizody cofania treści żołądkowej mogą mieć charakter krótkotrwały i rzadki. Wtedy najczęściej mowa o refluksie fizjologicznym. Niestety przy przewlekłym stanie choroba refluksowa może przybierać postać nadżerkową, a przez to przyczyniać się do podrażnienia i uszkodzenia błony przełyku. Efektem tego typu sytuacji może stać się zapalenie przełyku. Lekarze są zgodni przede wszystkim, że leczenie każdej z form tej choroby wymaga połączenia leczenia farmakologicznego oraz diety. To bowiem nieodpowiednie odżywianie nie tylko powoduje zaostrzenie objawów, lecz także jest właściwą przyczyna pojawienia się choroby. Zmiany nawyków żywieniowych są więc tutaj kluczowe. Dieta przy refluksie ma znaczenie tak dla jego pojawienia się, jak i walki z chorobą.

Odżywianie przy refluksie – dlaczego jest takie ważne

Odżywianie przy refluksie ma kluczowe znaczenie. Stosując odpowiednią dietę, możesz znacznie złagodzić objawy choroby. Pilnując tego, co znajduje się na twoim talerzu, dbasz o swoje samopoczucie. Możesz także, wraz z odpowiednią farmakoterapią, wyeliminować przyczyny powstawania refluksu. Oczywiście do refluksu może prowadzić obniżone ciśnienie dolnego zwieracza przełyku, a także zaburzenie czynności motorycznej. Refluks pojawia się często u kobiet w ciąży, a także u osób otyłych.  Do powstawania refluksu w dużej mierze przyczynia się także nasz styl życia. Chodzi o:

  • spożywanie alkoholu,
  • picie kawy w nadmiarze,
  • palenie tytoniu,
  • przyjmowanie niektórych leków.

Alkohol i kawa stymulują wydzielanie kwasu solnego. Wszystkie wymienione wyżej zachowania działają drażniąco na błonę śluzową żołądka o raz przełyku. Odżywanie przy refluksie warto więc zacząć od wyeliminowania (albo co najmniej ograniczenia) w diecie alkoholu oraz kawy, a także rzucenia palenia tytoniu,

Jak powinno wyglądać odżywianie przy refluksie?

Odżywianie przy refluksie powinno być bardzo regularne i opierać się o 5, a nawet 6 posiłków. Chodzi o to, aby były to niezbyt duże posiłki. Im mniejsze porcje, tym lepiej, ponieważ zbyt duże porcje mogą prowadzić do nasilenia dolegliwości. Duży posiłek to wyższe ciśnienie w jamie brzusznej, a to większe ryzyko cofania się treści z żołądka do przełyku. Warto także dbać o to, aby posiłki spożywane były w spokoju. Im szybciej jemy, tym więcej powietrza połykamy, a to także może nam szkodzić. Po posiłku należy unikać wysiłku fizycznego, lepiej jednak także nie polegiwać.

Zbytni pośpiech i stres zwiększają ryzyko zakażenia bakterią Helibobacter pylori, która może przyczyniać się do pojawienia się objawów przypominających refluks.

Odżywianie przy refluksie – co jeść, a czego nie?

Podstawową zasadą odżywiania przy refluksie jest dieta lekkostrawna. Jeśli cierpisz na refluks, stawiaj na potrawy gotowane w wodzie lub na parze. Zamiast smażenia postaw na potrawy pieczone, grillowane bez dodatku tłuszczu. Koniecznie unikaj produktów kwaśnych oraz tłustych. Są one podwójnie szkodliwe, ponieważ jako tłuste wydłużają proces trawienia, jako kwaśne podrażniają żołądek.

Czego unikać przy refluksie?

  • Wody gazowanej, słodkich napojów, kawy, mocnej herbaty, alkoholu, soków cytrusowych, soku z pomidorów.
  • Mięsa drobiowego z gęsi, kaczki, zbyt dużej ilości wieprzowiny i baraniny, tłustych ryb,.
  • Tłustego mleka, śmietany, żółtego sera, serów topionych.
  • Z owoców i warzyw: cytrusów, pomidorów (także w formie przetworów), cebuli, czosnku, strączków.
  • Słodyczy z czekoladą, marcepanem, bitej śmietany, pączków, ciasta francuskiego (odżywianie przy refluksie wymaga ograniczenia cukru),
  • Z przypraw: papryki, czosnku, pieprzu, musztardy.

Przede wszystkim jednak uważnie się obserwuj. Śledź reakcje swojego organizmu. On najlepiej podpowie ci, czego nie toleruje. Konieczna będzie także konsultacja z gastrologiem i wykonanie specjalistycznych badań.


[wpseo_breadcrumb