fbpx
Kwasy omega – gdzie szukać ich źródła i dlaczego warto wybierać te wegetariańskie?

Kwasy omega – gdzie szukać ich źródła i dlaczego warto wybierać te wegetariańskie?

Kwasy omega, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT. Organizm ludzki nie wytwarzania ich samodzielnie. Natomiast mają one ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania i zdrowia człowieka. Zatem, w trosce o swoją kondycję, zadbaj o zdrowe odżywianie i codzienną porcję kwasów omega dostarczając je sobie z pokarmem. Warto również pomyśleć o ich suplementacji. Przy czym należy zwrócić uwagę na pochodzenie – zwłaszcza na żródło kwasów. Nie mniej ważna jest czystość produktu a także proporcje pomiędzy poszczególnymi kwasami. Gdzie znajdziesz kwasy omega?

Kwasy omega – jaka jest ich rola?

Ich podstawowe zadania i dobroczynny wpływ na nasz organizm to między innymi:

  • wspomaganie prawidłowej pracy serca
  • wpływ na obniżenie poziomu trójglicerydów i „złego” cholesterolu LDL
  • utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia tętniczego,
  • działanie przeciwzakrzepowe,
  • działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne,
  • zwiększanie wrażliwości, między innymi na insulinę a także na leptynę – hormon sytości.
  • znaczący wpływ na prawidłowe widzenie, zarówno u dzieci jak i dorosłych.
  • bardzo ważny udział w prawidłowej pracy mózgu,
  • udział w procesie rozwojowym układu nerwowego u płodu – szczególnie należący do omega-3 kwas DHA i EPA.
  • wspieranie odporności organizmu.
  • wspierają urodę, dbają o dobrą kondycję skóry, a konkretnie przyspieszają gojenie ran, działają regenerująco i przeciwstarzeniowo co wykorzystywane jest w kosmetyce.

Najpopularniejsze to kwasy omega-3 oraz omega-6. Jednak nie zapominajmy o innych ważnych  kwasach z tej grupy, omega-5, omega-7 oraz omega-9. Każde z nich pełnią ważną rolę dla organizmu. Np. kwasy omega-5 mają właściwości wykazujące działanie anty nowotworowe, a omega-7 poleca się osobom z chorym żołądkiem, ponieważ wykazują działanie przeciw wrzodowe. Natomiast jedną z korzyści zjadania kwasów z grupy omega 9, jest podwyższenie korzystnej frakcji HDL, czyli tego dobrego cholesterolu.

Gdzie szukać omeg?

Omegi głównie kojarzą się z rybami. Makrela, dorsz, łosoś, śledź, pstrąg czy sardynka pozwalają na dostarczenie ich do organizmu w odpowiedniej ilości. Faktem jest, że statystyczny Polak je za mało ryb, zwłaszcza tych morskich, aby podaż kwasów omega była na odpowiednim poziomie. Ale jest też całkiem sporo produktów pochodzenia roślinnego, w których zawarte są te cenne dla naszego zdrowia kwasy.
Kwasy omega pochodzenia roślinnego znajdziesz głównie w nasionach a także w ich olejach. Zawierają je także niektóre owoce i pestki. A zatem na co warto postawić? Z pewnością na poniższe tłuszcze. Przy czym, kieruj się zasadą by były to oleje bardzo dobrej jakości, tłoczone na zimno, z pierwszego tłoczenia. Najlepiej wybieraj te z upraw ekologicznych, bez GMO. Szczególnie polecane są oleje:

  • oliwa z oliwek
  • z mikroalg
  • kukurydziany
  • słonecznikowy
  • z rokitnika
  • z wiesiołka
  • rzepakowy
  • z nasion krokosza barwierskiego
  • z nasion czarnej porzeczki
  • sojowy
  • z pestek granatu

Czy pamiętasz z ostatniego artykułu o tłuszczach, że ich źródłem są także orzechy? A zatem, zwróć również uwagę, że omegi to jeden z rodzajów tłuszczu. W rzeczywistości swoje dzienne zapotrzebowanie możesz uzupełniać orzechami włoskimi, pistacjami, orzechami laskowymi, migdałami czy soją.
Poza tym możesz znaleźć też omega w nasionach chia oraz siemieniu lnianym, które jest znane ze swojego zbawiennego wpływu na jelita. Czy to zatem oznacza, że lepiej jest stawiać na roślinne źródła kwasów omega?

Dlaczego warto wybierać wegetariańskie źródła kwasów omega?

Duża produkcja śmieci oraz ogromne ilości plastiku, które dostają się do wód przyczyniają się do zanieczyszczeń mórz i oceanów. W konsekwencji, ryby często mylą drobinki plastiku ze swoim pokarmem i go zjadają. Kolejnym problemem jest zanieczyszczenie wód metalami ciężkimi. Rtęć, ołów, nikiel, kadm i inne które kumulują się w różnych ilościach u poszczególnych gatunków ryb. W efekcie zjadając mięso i tłuszcze ryb w ilościach które zaspokoją zapotrzebowanie na omegi, możemy narazić się na działanie substancji szkodliwych. Bez wątpienia, warto wprowadzić na stałe do diety, roślinne źródła kwasów omega. Faktem jest, że są one po prostu o wiele mniej narażone na zanieczyszczenia.
Kolejne wyzwanie to z cyklu „ile czego”, a mianowicie proporcja kwasów omega względem siebie. Idealna proporcja, np. kwasów omega-3 względem kwasów omega-6 to 1:1. Ale częściej przyjmuje się jeden z rodzajów kwasów, co powoduje nadmiar jednego i niedobór drugiego. Dlatego jeśli chcesz mieć pewność, że w Twoim organizmie znajduje się odpowiednia proporcja kwasów, postaw na różnorodne składniki najlepszej jakości, to samo tyczy się suplementacji. Przyjmując dobrze skomponowany, przebadany i testowany suplement, masz pewność, że zawarte w nim kwasy NNKT spełnią swoją rolę i wpłyną pozytywnie na Twoje zdrowie.
 


Jesteś tutaj » Home » Blog » Zdrowe jedzenie » Kwasy omega – gdzie szukać ich źródła i dlaczego warto wybierać te wegetariańskie?